Att tänka nytt

oktober 3rd, 2012

Var på spontanlunch med en företagarkollega C idag. Ingen av oss hade några lunchplaner och jag kände mig efter förra veckans megainsatser ganska social. Sagt och gjort; en längre lunch om en och en halv timma blev dagens mest kreativa tänk-tid!

Vi pratade om sälj, något vi ofta återkommer till, gärna i kombination med organisationsutveckling. C berättade att hon äntligen fått till ett kundregister bestående av gamla kunders adresser och att hon nu inte visste hur hon skulle få in fler och nya kunder. I registret fanns kunder från flera år tillbaka som hon sedan dess inte haft kontakt med. Jag frågade om hennes kunder skulle kunna dra nytta av att använda hennes tjänster igen vilket hon bekräftade. I samma andetag berättade hon hur jobbigt, för att inte säga oöverstigligt det var att ringa kalla samtal, för att hon behövde fler kunder, det var en nödvändighet.

-C, sa jag, sa du att det var gamla kunder du lagt in i registret? Ja svarade C. -Hur vet du att deras adresser stämmer, undrade jag smidigt. -Det vet jag inte, svarade C. -Varför tar du då inte och ringer upp alla dina gamla kunder för att kolla att du har rätt kontaktuppgifter till dem och passar på att köra lite mer-sälj under tiden? sa jag. C lyste upp och sa -Ja det skulle ju inte alls vara jobbigt!

Kanske är ovanstående ett tips till dig som företagare. Uppdatera ditt kundregister och ring runt för att kolla att allt stämmer. Passa sen på att förhöra dig om deras nuläge och försök att skapa en merförsäljning. Gamla kunder är inte föredettingar, de är framtiden! Ta hand om dem!

Vi pratade även om produktsälj där C inte visste om hon skulle börja sälja en viss produkt. Nyckelorden blev: titta på dig själv och ditt eget köpmönster. Vad köper du alltid, ofta, ibland, sällan eller aldrig? Det du ser att du likväl som andra alltid köper; där har du den produkt du ska satsa på!

Ibland blir det så enkelt, eller hur?

Tjingeling!

One Response to “Att tänka nytt”

  1. Cilla Bengtsson skriver:

    Tack för en bra påminnare 🙂

RSS feed for comments on this post.