Recept för fler affärer

januari 23rd, 2013

På ett möte härom veckan där vi diskuterade sälj och marknadsföring kom följande kommentar från en av deltagarna: -Det där med affärsnätverk är nog ingenting för mig, det kostar en massa pengar och jag har inte fått ut någonting alls under den tid jag varit med! Jag tror detta är en av de vanligaste missuppfattningarna rörande affärsnätverk/nätverk som finns. Varför ska jag vara med? Det ger mig inga nya affärer… (Jag har tidigare delat med mig av mina tankar kring nätverkande här: Netweaver ). Jag såg mig omkring på de deltagande och sa Nu ska jag förklara precis hur nätvävande fungerar. Jag har under det senaste året kopplat er alla med minst en person som skapat en affär för er, eller hur? Alla nickade bifall. Se dig nu omkring bordet, många av er känner varandra sen tidigare, hur många av er har under det gångna året skapat en affär för mig eller någon annan kring detta bord? Ett fåtal händer sträcktes upp. Där, sa jag, nu förstår ni varför ert nätverkande inte fungerar! Att nätväva är att bry sig om, att faktiskt göra skillnad för någon annan, det är ganska enkelt, kostar inte tusentals kronor och det kräver en minimal insats från dig. Att hitta nya potentiella kunder, samverkanspartners, förmedlare och affärsvänner är mycket enklare än du kanske tror!

  1. Inse att alla du känner kan vara en god kontakt för dig! Allt från gamla kollegan, tanten på ICA, barnens lärare, dina grannar, precis alla kan nämligen vara just den person som kommer att förmedla nästa jobb åt dig! Alla uppdrag, vad du än jobbar med, baseras på olika former av kontakter. Du kan helt enkelt inte göra en affär utan att ha kontakt med någon annan!
  2. Inse att alla dina kontakter kanske känner din nästa storkund! Det är inte säkert att du kommer att göra affär med barnens lärare men vad är det som säger att han/hon i sitt kontaktnät bara har samma personlighetstyper och yrkesmänniskor som sig själv? Lärare umgås ibland med företagsledare, simtränare, bilskolelärare och kontorsanställda! 😉 Kanske är han eller hon gift med en person som just nu skulle göra vad som helst för att få kontakt med en sån som dig!
  3. Vårda dina kontakter! Det är enklare än det låter och innebär inte att du plötsligen ska bjuda hem dina barns lärare eller mannen på banken. Du ska helt enkelt vara trevlig, se dem, prata med dem, bry dig om dem. Det kostar inget, det gör livet trevligare och det är ett idiotsäkert sätt att få andra att tycka att du är en riktigt trevlig person. Om barnens lärare har en fräck tröja på sig under föräldramötet- säg det! Om du ser att kvinnan i kassan på ICA bytt frisyr – ge henne en komplimang! Om mannen på banken har solbränna i januari – säg att du ser att han haft en skön ledighet! Ja, du hör, det är inte svårt. Ta tillbaka småpratet helt enkelt! Gör det till en del av din vardag. Hälsa på dem du möter i olika situationer och se dem.
  4. Gissa vad andra behöver! Börja med detta i det lilla: ser du att damen i kassan stretchar sin nacke? Fråga om hon har en bra massör.
  5. Se till att du ger andra vad de behöver! (Inom rimliga gränser förstås!) Har damen i kassan ingen bra massör så rekommendera en som är specialiserad på nackont. (Har du ingen i din bekantskapskrets så fråga, ta reda på och hitta någon som någon annan rekommenderar!) Du kan komma tillbaka med ett tips till henne om två dagar, det gör inget att det tar lite tid. Starta då med att fråga Hur är det med nacken? Jag blev tipsad om en så bra massör, kanske är det något för dig? och lämna fram massörens kort eller kontaktuppgifter. Det är sen upp till damen själv att välja hur hon vill hantera denna information. Ringer hon genast och bokar en tid? Lägger hon lappen i fickan och glömmer bort den? Spelar ingen roll här och nu, för du använder ju henne för att utöka ditt kontaktnät. Hon kommer att minnas dig och bli glad över att du visade henne omtanke!
  6. Se till att andra vet vad du jobbar med! Detta är den viktigaste punkten på detta recept! Vet dina vänner och företagarkollegor vad du gör? Be en vän att beskriva vad du gör och vad du kan göra för andra. Jag lovar, du kommer att bli förstummad över hur lite de egentligen vet om vad du gör! Du tycker att du inte gör annat än att berätta om ditt företag, om dråpliga situationer på jobbet etc men bevisligen har inte det alltid gått in. Vet de vad de kan använda dig till? Förstår de vad du jobbar med så att de kan rekommendera dig i en annan situation eller ens nämna ditt namn?
  7. Be andra att tipsa om dig! Vi är urusla rent generellt på att be om hjälp. Jag kan lova dig att dina vänner och kontakter mycket sällan kommer att tipsa om dig om de inte själva är egenföretagare och förstår värdet av relationsmarknadsföring dvs att marknadsföring som görs av någon som känner någon ger ett mycket bättre utfall på ”lyckade affärer-skalan”. Var tydlig med vad du vill att de ska säga om dig och ditt företag och i vilka situationer det t.ex. skulle vara lämpligt att de marknadsför dig, för NEJ, de förstår inte alltid det själva!
  8. Följ upp dina kontakter! Blir du tipsad av någon om något så se till att omedelbart följa upp det! Det finns inget värre än att dela med sig av något och sen inse att det inte uppskattas och hanteras på rätt sätt. Har du tex tipsat om en massör, fråga damen ett tag efter om hon någonsin ringde den där massören du rekommenderade. Om svaret är nej, be henne då behålla numret så att hon kan ringa nästa gång det är aktuellt! Har du själv haft kontakt med massören (kanske någon i din nätväv) berätta då för denne att du rekommenderat deras massage till damen i kassan på ICA. Även om det inte ger en direkt affär i form av en ny massagekund, kommer massören att bli väldigt glad för att du hjälper till att marknadsföra henne eller honom! Och vad händer med en glad och tacksam kontakt? Jo de blir mer benägna att hjälpa till att marknadsföra dig och ditt företag nästa gång! Så när de tackar gäller ”Tacka inte, bjud igen!” som vi brukade säga när jag växte upp. Berätta för dem att du skulle bli väldigt glad om de i sin tur rekommenderar dig vid behov! (Se nu till att de vet vad du jobbar med!) Får du själv ett tips om en kontakt/affär ring då genast till kontakten presentera dig och säg att Lotta tyckte att jag skulle ringa dig för han/hon trodde att jag kanske skulle kunna hjälpa dig med XXX.
  9. Skapa varma ingångar! Om du känner någon som skulle kunna hjälpa någon blir resultatet alltid bättre om det är förankrat. Exemplet ovan kan komma som en chock för din presumtiva kund. Jag ska ge dig ett bra exempel: Jag fick vid ett tillfälle ett bra tips från en nätverkskollega om att jag borde ringa X som är chef på Y för hon har problem med sin personal. Jag ringde upp som i exemplet ovan och fick mig en rejäl överhalning: hon förstod inte varför jag ringde henne och hur kunde jag veta att hon behövde hjälp med sin personalsituation? Jag förklarade att jag förutsatt att detta var en ”varm” ingång dvs att min tipsare pratat med henne och förankrat idén om att jag skulle ringa. Det visade sig att så inte var fallet och resultatet av detta blev att min tipsare förlorade sin kontakt och goda rykte (och även sitt uppdrag hos denna arbetsgivare) samt att jag fick ta ett väldigt jobbigt samtal som definitivt inte gav någon affär. Hur min presumtiva kund kände sig då hon fått reda på att en leverantör pratat om hur dåligt de hade det på jobbet är ju inte svårt att förstå!
  10. Ge tillbaka! Får du en ingång av någon som rekommenderat dig så se till att tacka! Vid en mindre affär kan du tex bjuda på fika eller lunch, för en större affär kan det vara lämpligt med kick-back, men GLÖM ALDRIG ATT TACKA! Gällande Kick-back verkar det vara en ”regel” om 10% av affärens värde som gäller, dvs någon skapar en kontakt för dig vilket utmynnar i en affär som du fakturerar 10 tkr för. Om du vill följa 10% tanken ber du tipsaren sen att skicka en faktura till dig på Konsultarvode på 1 tkr. Va, ska jag betala för att få jobba? undrar du nu. Ja, det tycker jag att du ska. Utan din kontakt som rekommenderade dig skulle du aldrig ens fått in foten på det där företaget och än mindre fått en affär, så var inte närig. Se till att din kick-back blir verklighet! Om det är en privatperson som hjälpte dig med kontakten så köp en härlig fruktkorg, några flaskor vin eller något annat som du vet skulle uppskattas!
  11. Koppla ihop folk spontant! Våga koppla ihop folk med varandra så fort du ser en spännande synnergieffekt av ett eventuellt möte dem emellan! Detta gör jag flera gånger i veckan oftast med väldigt gott resultat! Om du som företagare blir hopkopplad med en annan företagare av någon så glöm inte Kick-backen här också om det skulle bli en affär även om det kanske inte varit uttalat!
  12. Delta i sammanhang med likasinnade! Det spelar ingen roll vilken bransch du jobbar i, när du träffar likasinnade sker något magiskt. Kanske kommer vi att ses på årets Netweaver där entreprenörer från hela landet träffas och väver sin gemensamma väv som lyfter upp oss alla!

Kanske är det precis som Astrid Lindgren sa; att när en liten gosse (läs: entreprenör) träffar en annan liten gosse (entreprenör) så tänds liksom ett litet ljus i deras ögon…

 

Tjingeling!

9 Responses to “Recept för fler affärer”

  1. Marie Hagberg skriver:

    Tack för väldigt bra, tankeväckande och lite annorlunda tips!

  2. STORARTAT! skriver:

    Det är är också så att somliga har detta naturligt i sig, omtanke, generositet och det utan baktanke på att det ”ska löna sig”, medan andra helt enkelt får träna upp sin förmåga.
    Att du är en naturbegåvning på detta området är alldeles tydligt och jag är väldigt glad att jag fått chansen att lära känna dig!

  3. Du är fantastisk på att skriva bra saker Marie, mycket visste man ju innan, men det är så bra med en påminnelse. självklara regler tycker jag. Håller med Ann på STORARTAT att jag är oxå glad jag har mött dig 🙂

  4. Marie Charlotte Gren skriver:

    Mkt klokskap koncentrerat i 12 pkter!

  5. Eva skriver:

    Mycket inspirerande skrivet med kloka tankar och bra exempel på hur man skapar ett gott nätverkande. Tack!

  6. Karolina skriver:

    Tack! Det var välskrivna ord som jag precis just idag behöver läsa! Kommer läsa om igen och igen ! Önskar dig en härlig fredag! Karolina

  7. Stella Scott skriver:

    Helt rätt Marie!

    Faktum är att detta gäller lika mycket när du nätverkar online! Människor är människor och vi socialiserar och rekommenderar även via webben. Tro inte att du inte syns eller att det du säger och gör inte har någon inverkan på ditt varumärke bara för att du är på FB, Twitter eller Pinterest!

    Må bäst! 🙂
    Stella

  8. Tack för kloka ord, som jag håller med om. Jag nätverkar också mycket och ”hyfsat bra” på att rekommendera till andra och får också rekommendationer. Ett givande och tagande i det långa loppet. Jag ”lever på” goda referenser och rekommendationer. Finns ingen bättre marknadsföring än det som jag lämnar om nån annan och tvärtom. Relationsmarknadsföring när man bryr sig. 🙂

  9. Katinka Wallner skriver:

    Härligt, inspirerande och sant!! <3<3<3

RSS feed for comments on this post.