Om jag hade pengar

oktober 15th, 2012

Jag drömde i natt att jag hade skickat ut fakturor med fel belopp. Det var ett elände att behöva ringa upp och slåss med kunder som inte ville betala mer än det på fakturan angivna beloppet och i drömmen kände jag mig maktlös och ledsen. Jag vaknade med ett extremt kontrollbehov och sprang genast till datorn för att kolla att summan var rätt på de senaste skickade fakturorna, vilket den var, så klart!

Vardagen som företagare är ett evigt jagande: uppdrag, nya kunder, gamla kunder, betalningar, moms, skatter. När man som jag blir däckad av en ynklig förkylning och i en vecka tvingas vara mer eller mindre sängliggande får det stora konsekvenser.

  • Jag får ingen inkomst.  Skulle jag behöva avboka ett inbokat jobb finns det definitivt inga garantier på att jag kan göra jobbet när jag blir frisk utan snarare är det så att jag troligen inte kan göra det vid ett senare tillfälle, dvs inga pengar.
  • Jag kan inte kontakta presumtiva nykunder utan tappar dessa möjligheter till kontakt, insälj och utförande denna vecka vilket innebär inga pengar. (Tips, maila inte nykunder när du har feber…)
  • Jag kan inte jobba mot gamla kunder och relationer fast dessa kan jag oftast skicka ett mail till trots att jag inte kan leverera något denna vecka dvs inga pengar.
  • Jag får ställa in bokade kundmöten dvs jag minskar chansen till uppdrag framgent, dvs inga pengar.
  • Ingen ork att följa upp utestående fakturor dvs inga pengar.
  • Ingen ork att skriva fakturor dvs inga pengar.
  • Knappt hjärna nog att räkna ut skatt och moms samt skicka till Skattemyndigheten vilket också blir svårare utan pengar.

Kontenta: Inget jobb, inga pengar! Enkel sanning för de flesta men för oss småföretagare är sjukdom ett avbrott som innebär mindre pengar både under sjukdomstiden och framgent!

När vi nu ändå är inne på det där jobbiga ämnet pengar kan vi ju prata lite om det där med att ta betalt! Ulla-Lisa Thordén är expert på att berätta det självklara för dig som företagare, nämligen att du måste ta betalt för utfört jobb. Alltför ofta träffar jag på småföretagare som inte kan ta betalt för sitt jobb och jag tillhör tyvärr ibland en av dem. Ulla-Lisa beskrev så bra på en av sina föreläsningar som hon höll i Göteborg för några år sen ett av de vanligaste felen som nya småföretagare (läs: kvinnor) gjorde. I hennes exempel gällde det en tjänsteföretagare som till sina vänner erbjöd extrema extrapriser och ibland till och med gav bort sina tjänster för, de var ju, som företagaren sa, hennes bästa vänner och förtjänade en bra rabatt. Ulla-Lisas respons på detta var: om de är dina bästa vänner så vill de att det ska gå bra för dig eller hur? Företagaren nickade bifall. Så när du säljer till dina vänner, fortsatte Ulla-Lisa, så borde de egentligen betala dubbla priset eftersom de säkert kommer att göra allt som står i deras makt för att det ska gå bra för dig! Vi åhörare i salen skrattade generat för de flesta av oss har varit med om denna situation. Vi sänker priset istället för att värdera oss själva på ett relevant sätt.

Hur många har inte satt kampanjpriser, extrapriser, tillfälliga erbjudanden och specialpriser i ett desperat försök att sälja mer och att öka vår omsättning? Men vad är det egentligen vi signalerar genom att göra detta? I mina ögon signalerar det: jag är desperat, jag har inga kunder, jag kan inte ta betalt för det jag säljer, jag nedvärderar min egen insats som företagare. Lite att fundera på så här en måndagsmorgon i oktober…

Jag känner en urduktig frisör i Stockholm som jag alltid går och klipper mig hos. Problemet med henne är att hon inte kan ta betalt. Hon har en egen lokal på Östermalm, hon tvättar, klipper och stylar i en timma och för detta tar hon 350 kronor inklusive moms. För en ickeföretagare låter detta som: ok, 8 timmars arbetsdag, 5 dagar per vecka, inkomst 14000 per vecka, 56000 kronor per månad, vad pratar du om? Är det något att klaga på?

Nu tittar vi lite på det här: Hur ofta tror du att hon har 8 kunder per dag? Det händer säkert men troligen långt ifrån varje dag. Låt oss på kul räkna med att hon har kunder 50% av tiden. Då är vi nere i 28000 kronor. Från dessa 28000 avgår först moms, sen lokalhyra, produkter, el, telefon, marknadsföring, inventarier såsom frisörstolar, hårborstar och hårtorkar. Av det kvarvarande skall skatt, dvs egenavgifter dras av. Hur mycket tror du att hon får ut i handen varje månad? Jag har jobbat stenhårt för att hon ska höja sina priser med 20% och jag betalar därför varje gång 420 kronor istället för 350. I min värld är det fortfarande billigt med 420 kronor!

Nyligen började jag att ta betalt för en tjänst som jag utfört gratis under tre år. Under de tre år som gått har jag i snitt arbetat ca 30 timmar gratis per månad för att på ett bra sätt få till verksamheten. Nu bestämde jag mig för att det skulle vara slut på välgörenheten som skapade en tom mage i min spargris, för det är ju så att under den tid jag arbetar med mitt gratisprojekt kan jag inte ta betalt av någon annan kund, det är vad vi kallar icke-debiterbar tid. Vad tror ni resultatet blev?

 

Tjingeling!

PS! Här kan du köpa Ulla-Lisas bok!

Comments are closed.