Vad är det för bra med nätvävande egentligen?

december 4th, 2012

De flesta företagare vet vad nätverkande är och många är dessutom aktiva i olika typer av affärsnätverk. Tanken med affärsnätverk är att man inom gruppen ska hjälpa varandra till nya affärer och affärskontakter. De flesta affärsnätverk är slutna grupper där nätverkarna träffas med jämna mellanrum, vanligtvis en – två gånger per månad. Ett ganska typiskt nätverksmöte inom de traditionella affärsnätverken innehåller delarna presentation med riktade sök, där nätverkarna berättar vad de behöver för hjälp av gruppen, tex vilka kontakter eller ingångar de behöver för att få en presumtiv ny kund. Mötena innehåller också utdelning av möjliga kontakter/responser på förra mötets sökningar, uppföljningar av tagna kontakter, en presentation om cirka tio minuter av ett av medlemsföretagen samt KPA (klapp på axeln) till de som gjort något bra för andra. Priserna varierar stort men räkna med cirka 10000-40000 per år i medlemsavgift samt kostnad för frukost/lunch vid varje tillfälle. Affärsnätverken fungerar precis så bra som de medlemmar är som ingår i gruppen. Består gruppen av medlemmar som gärna hjälper till med kontakter och varma ingångar så fungerar de bra!

Det vanligaste felet man som nybörjarnätverkare gör är att komma på besök till en grupp och tro att alla är där för att köpa just mig. Åtskilliga är de möten där jag, i för mig nya grupper, tidigare försökte sälja in mitt företag och mitt event. Jag förstod inte då varför det inte fungerade. Jag hade ju hört att nätverkande skulle vara så bra?  Jag brukade tro att det var min produkt det var fel på och jag övade och övade för att få till en ännu bättre presentation av min produkt men inget hjälpte… Varför var det ingen som köpte? Svaret på frågan varför det inte fungerade är så självklart enkelt: om du i en grupp där alla bara försöker sälja och ingen vill köpa så blir det liksom ingen affär eftersom alla bara vill sälja. Det finns helt enkelt inga köpare!

Alla nätverk är bra nätverk men alla nätverk är inte bra för just dig!

Jag byggde ett eget nätverk för företagande kvinnor där min förhoppning var att kunna skapa det jag saknade i de andra nätverken. Vi skulle inte ha några närvarokrav (vilket det oftast är i affärsnätverk), vi skulle inte ha några krav på arbete mellan mötena i form av kontaktjagande åt nätverkskollegor och vi skulle inte ha någon hög medlemsavgift. Vi skulle satsa mer på viktiga föreläsningar och utbildning av oss småföretagare och vi skulle vara en varm, naturlig och trevlig mötespunkt för småföretagande kvinnor. Det blev väldigt bra och trevligt men inga affärer kom till för mig under denna tid. Jag kunde tillslut inte längre försvara för mig själv att jag la all denna odebiterbara tid på nätverkande då affärerna uteblev och resultatet blev att jag la ner nätverket. Medlemmarna erbjöds plats i ett annat nystartat affärsnätverk där även jag själv deltog som biträdande gruppledare under några års tid då jag tackade nej att bli gruppledare. De stora affärerna uteblev dock fortfarande och jag fick igen ifrågasätta mitt engagemang. Var det vettigt att gång på gång uppleva samma sak? Att lägga så mycket odebiterbar tid om det inte gav utdelning?

Jag satte mig ner och funderade på vad det var jag saknade och vad det var jag inte var nöjd med. Vad var det jag som företagare inte fann? Vad var hemligheten bakom affärerna? Listan blev lång, väldigt lång och en tanke formulerades i mitt huvud, en tanke som blev till en idé som växte och växte. Till slut kände jag att det var dags att testa av idén på en annan företagare som tidigare gett uttryck av samma frustration rörande nätverkandets konst. Efter ett Meet & Greet nätvävsevent i Malmö satte jag mig en sen natt tillsammans med Carina Månsson från Bli Berörd och började att lägga fram mina tankar.

Jag vill ha en arena, en plattform, där jag kan lära känna andra lite mer på djupet och på det sättet kunna både hjälpa andra till bra affärer och få hjälp med bra affärer. Jag vill lära mig mer om de huvudkomponenter som ingår i företagande, om det vi alla har gemensamt tex marknadsföring och sälj. Jag vill inte bara ha en från varje bransch (vilket är vanligt inom affärsnätverk) utan jag ser spännande synnergieffekter i form av samverkan och affärer istället för konkurrens. Jag vill ha värme, skratt och glädje samtidigt som vi har fokus på affärer. Jag vill ha tiden att kunna lära känna potentiella samverkanspartners och kunder och så vill jag ha fler personalfester!  Å sen ska det vara billigt också – företagarna ska ha råd att komma!

– Jag är på! skrek Carina och på den vägen är det. Vi skapade ett event som vi kallade Netweaver. Vi satte samman föreläsare från olika genres som alla hade något stort att tillföra i våra företagarliv. Eventfulness blandades med sälj, marknadsföring, konkurser, personligt varumärke, flow, nätvävande och fester. Föreläsarna ställde upp med sin tid och sina kunskaper mot ett deltagande i eventet och med ett löfte om att få ersättning för sitt jobb så fort sponsorpengarna började trilla in.

Vi hittade en fantastisk samverkanspartner i form av hotelldirektör Jimmy Moriz på Hovs Hallar som är en suverän inrättning längst ut på Bjärehalvön utanför Båstad. Vi skapade med Jimmys hjälp mycket goda relationer med VDn Pernilla Berndtsson på Båstad Näringslivs AB (Båstad är en av kometerna när det gäller företagarvänligt klimat, läs och lär Göteborg som ligger 167 plats – buuuu!), hemsida skapades med hjälp av Eva Bolander på Bestla Design i Skottland (kontakter, kontakter, kontakter), en logga skapades av härliga Ulrika Geidne på mpire design i Göteborg som tog kontakt med mig och krävde att få göra loggan!

Vi kontaktade möjliga sponsorer och till vår förvåning uteblev de stora sponsorerna. Vi hade hoppats på att försäkringsbolag, inkassofirmor, banker och fackförbund etc skulle se nyttan av att hjälpa oss med pengar till eventet: de skulle kunna sälja sig direkt till ett hundratal småföretagare och kunna skapa många nya konton, men nej, de såg inte vinsten med detta och vår besvikelse blev stor då pengarna uteblev. Vi beslöt oss dock för att köra utan lön för oss själva då vi tyckte att detta var något så stort och viktigt!

Meet & Greet nätvävsevent i Göteborg träffade jag Kimmo Hakonen från daCode som erbjöd sig att göra en reklamfilm åt oss! Andra småföretagare erbjöd sig att sponsra med presenter och vinster till eventet, Ann Bergström på Storartat skänkte slipsar och nyckelringar, Theresa Collins och Veronica Köllås på Training for Life skänkte kursplatser på en kurs i självförsvar för företagare, Andrea Jovell Svensson på Vidunderlig skänkte böcker om Framtoning, The Wine Room sponsrade vin till vår BBQ och Jaqueline Kothbauer ställde upp med boken Mediababe. Helt otroligt och jag vill härmed tacka ytterligare en gång för all hjälp!

När jag gör något är jag ofta före min tid. Så var det även denna gång. Företagarna uteblev och vi fick ställa in eventet. Det berodde inte på priset vilket var oslagbart lågt (två övernattningar, 8 föreläsningar, mat och delvis dryck, nävävande och party för cirka 3000 kronor!). Det fanns däremot lika många anledningar att INTE komma som det fanns inbjudna företagare så vår konklusion är att ni företagare där ute helt enkelt inte var redo än!

ÄR NI REDO NU???

Vi planerar nu 2013. Vill ni vara med och väva era nät för kommande år? Håll ögonen öppna! Vi ger inte upp för vi vet att ni, likväl som vi, verkligen behöver detta event för att utvecklas som företagare!

Vad har det gett mig då, förutom en massa jobb, utgifter och sömnbrist? Jo Carina hade en kontakt som ställde upp som föreläsare. (Nja, inte hon egentligen men hon hade en syster som gick i samma klass som Hasse Olsson som idag driver Revenue Factory. Ni hör; kontakter, kontakter, kontakter.) Jag ville så gärna tacka Hasse för att han ställde upp på Netweaver trots att vi fick ställa in och bjöd honom därmed på fika när han ändå var i Göteborg på Eventdagarna för att föreläsa om sälj. Precis innan vi fikat klart (det tog ett tag hahaha) frågade Hasse om jag kunde tänka mig att ta en kund i Ystad då han dagen innan pratat med en person som nog var i behov av mig och mina kunskaper som verksamhets- och organisationsutvecklare. Idag är det min största aktuella kund, så tack Hasse för att du på detta enkla sätt delade med dig av dina ingångar och vågade koppla två kontakter med varandra! Utan dig hade jag inte tillbringat stora delar av min tid i Ystad och jag fick ännu mer vatten på min kvarn när jag hela tiden tjatar om att våga väva dina nät, att våga bli en nätvävare!

Tillsammans kan vi väva nät som är stora, starka och hållbara för en spännande affärsinriktad framtid – och skapa vänskapsband som går som bärande trådar i vår väv!

 

Tjingeling!

 

PS! Idag driver jag nätvävsgrupperna Meet & Eat för företagande och styrande kvinnor i Göteborg, Stockholm och Malmö samt Meet & Greet nätvävsevent på samma orter! Vil du ha nyhetsbrev kan du beställa det här!

 

5 Responses to “Vad är det för bra med nätvävande egentligen?”

  1. STORARTAT! skriver:

    Lysande inlägg!
    Jag förstår inte hur det kan finnas någon anledning att INTE komma med på Netweaver 2013!

  2. Det är klart att det är viktigt med nätverk, men precis som du skriver ska vi också ha förbaskat roligt, träffa nya glada människor. Ofta är det kontakter till kontakterna i nätverken som sedan blir våra kunder,men visst kan det också finnas kunder i nätverket, eller i alla fall samarbetspartners… Det är detta som är att väva nät – att våga dra i trådar för att ibland riva upp, men lika ofta väva nya trådar i väven. Så ja, jag är med!!

  3. Inte alltid lätt att vara först, så en stor eloge för att du inte ger upp i första taget!

  4. Hasse Olsson skriver:

    Jag kommer självklart och med nytt material och nya kontaker!

  5. […] inga nya affärer… (Jag har tidigare delat med mig av mina tankar kring nätverkande här: Netweaver ). Jag såg mig omkring på de deltagande och sa Nu ska jag förklara precis hur nätvävande […]

RSS feed for comments on this post.